Med känsla för historien

Följ med Norrköpings kommuns stadsarkitekt Karin Milles och hennes kollegor Linda Gårlin och Hanna Domfors på en tänkt promenad genom Inre hamnen! De berättar om färger, material och upplevelser – i en stadsdel som kommer locka många besökare.

Karin Milles, som uppmärksammats i bland annat Svenska Dagbladet som ”stridbar stadsarkitekt” – ett epitet hon verkar bära med stolthet – är noga med att ge en bakgrund till vad hon och hennes kollegor vill åstadkomma:

- Under en väldigt lång tid i Norrköpings historia var hamnen en plats man besökte, berättar hon. När större fartyg närmade sig hördes kanonskott in i staden, så att invånarna visste vad som var på gång. Då strömmade folk hit, nyfikna, och såg vad det var för skepp och vad de förde med sig. Den här kontakten med stadsdelen har tyvärr gått förlorad. Den har varit avstängd, bortkopplad och ovälkomnande. Både rent fysiskt och mentalt. Nu tar vi tillbaka den till människorna.

Harmoni och variation

Linda Gårlin, planarkitekt på samhällsbyggnadskontoret, leder planarbetet för Inre hamnen:
- Det har varit viktigt för oss att hitta olika sätt att anknyta till platsen och historien. Då vi inte kan spara så många befintliga hus, så har vi fått hitta andra sätt att flirta med historien, till exempel genom material och kulörer. Variationen är viktig, men också harmonin. Det ska kännas som en stadsdel.

- Vi har studerat andra hamnomvandlingsprojekt, både i Sverige och Europa och både sett nackdelar och fördelar som vi dragit lärdom av i vårt arbete. Att skapa variation i uttryck och färg hjälper besökare och boende att navigera. Det finns exempel på relativt nybyggda stadsdelar som är så monotont formgivna och färgsatta, att man får leta sig fram med hjälp av färgen på tulpanerna i rabatterna. Så kommer det inte att bli i Inre hamnen, betonar hon.

Rustik känsla

För Hanna Domfors, stadsantikvarie, är det viktigt att förvalta känslan av det industriella Norrköping och den gamla verksamheten i hamnen.

- Norrköping har fantastiska kvaliteter, som människor verkligen gillar. Här finns mycket av det gamla, rustika och rejäla kvar. För oss har det varit centralt att försöka bevara och förmedla känslan av hamn och historia även nu när det byggs så mycket nytt. Den gamla skeppsdockan öppnas upp på nytt och blir en del av ett kanalsystem in i stadsdelen. Vi har också satsat på material och detaljer, till exempel de gamla kranarna, som kommer finnas kvar.

Mot varvsparken!

När de tre eldsjälarna tar oss med på en tänkt promenad från Hamnbron genom det nya området beskriver de vad en framtida besökare kommer uppleva:

- Först och främst kommer den som besöker Inre hamnen att slås av den spännande arkitekturen. Närheten till vattnet kommer också bli påtaglig, menar Karin Milles.

Det blir promenadstråk med flera naturliga målpunkter; bad, torg, parker, restauranger… Och det är viktigt att man känner sig välkommen redan från början. Därför börjar känslan av Inre Hamnen redan på andra sidan Hamnbron, via en park ner mot Andreas Kvarn, där det blir en stor öppen yta för till exempel konserter, skulpturer, med mera.

- Fortsätter vi längs kajen kommer vi antagligen att passera ett antal caféer och
restauranger med fint söderläge. Kanske en kajakuthyrning i en container längs vattnet. En blandning av modernt och traditionell hamn.

- Så småningom kommer vi ut i det som kommer bli Inre hamnens hjärta; en vacker park – Varvsparken – med både strandbad, grönska, lekytor och sköna platser där man kan njuta av solen.

Gå, cykla – eller paddla!

Just att kunna röra sig till fots i den inspirerande miljön har varit mycket viktigt för projektet:
- Norrköpings kommun har haft som mål att den nya stadsdelen ska bli så bilfri som möjligt, säger Linda Gårlin. Det gör det möjligt för fler att njuta av staden; till fots, från en kajak i vattnet eller på en cykel. Vi planerar en uppfällbar gång- och cykelbro som knyter samman den norra och södra kajen i hamnen.

Det här blir utan tvekan en stadsdel att flanera i – och njuta av. För alla, inte bara för de som bor här.

Den här artikeln publicerades den 16 maj 2019.